رنگی رنگی

تو این وبلاگ هر چیز رنگی و غیر رنگی که کاربرد داشته باشه وجود داره :)

معرفی ورزش اسکیت

1397/9/1 8:55
نویسنده : m.m
308 بازدید
اشتراک گذاری

سلام به همگی امروز میخوایم با ورزش اسکیت بیشتر آشنا بشیم اگه دوست دارید اطلاعات کامل درباره اسکیت به دست بیارید این مطلبو دنبال کنید جشن

ورزش اینلاین اسکیت (inline skate) از زمانی ناشناخته حدود سال ۱۹۸۰ آغاز شد و تا به امروز با رشد قابل ملاحظه ای ادامه داشته است.

بطوریکه سازمان بین المللی ورزش برآورد نموده که این ورزش از سال ۱۹۹۱ حدود ۵۱۲ درصد رشد داشته و اکنون یکی از بیست ورزش مطرح دنیا محسوب میشود .

لوئیس لگرانج در سال ۱۸۴۹ یک جفت اینلاین اسکیت ساخت تا در اپرای فرانسوی leprophete نمایش اسکیت روی یخ را شبیه سازی کند .

این اولین باری بود که اینلاین اسکیت به طور موفقیت آمیز مورد استفاده قرارگرفت . اما چون این وسیله دور زدن و ترمز گرفتن نداشت به عنوان یک اختراع علمی یاوسیله کاربردی به حساب نیامد . تا اینکه در اوایل دهه ۱۹۸۰ در Minnesota  یک گروه از بازیکنان هاکی روی یخ از این وسیله همراه با کفشی از جنس پوسته سخت و چرخهای جدید از  املاح آلی اسید کاربنیک ساختند که می توانستند از آن برای  تمرین در خارج از فصل استفاده کنند .

در حال حاضر این ورزش بسیار توسعه یافته و ورزشکاران و عامه مردم از این وسیله به سادگی استفاده می نمایند.

ریشه نامگذاری این ورزش :

در قدیم این ورزش را  رولربلیدینگ و اینلاین اسکیت می نامیدند و در واقع این نام از شرکت رولر بلید واقع در شهر مینیاپولیس، به عنوان یکی از مهمترین تولید کنندگان ابزارهای ورزشی اسکیت ریشه گرفته شده بود؛ اما اینلاین اسکیتها  طی چند سال اخیر بسیار متنوع شده و بسیاری از شرکتها در بازار آن وارد شده اند . در همین ارتباط سازمان اینلاین رولربلید اسکیت در سال ۱۹۹۱ به سازمان بین المللی اینلاین اسکیت تغییر نام داد و از آن به بعد این ورزش به اینلاین اسکیتینگ مشهور شد.

اجزای اسکیت:عینک

1- چکمه

2- سیستم بستها

3- آستر

4- کفی

5- فریم

6- چرخ ها

7- توپی چرخ

8- بلبرینگ ها

9- سیستم راکر

اسکیت نمایشی (figure skating):

این رشته یکی از گسترده ترین شاخه های اسکیت است که میتوان هنر موسیقی و بازیگری در آن دخالت دارند. این رشته اسکیت بازهایی با تعادل خوب ، قدرت بدنی بالا ، دقیق و هنرمند می خواهد. تماشاچیان حرکات این اسکیت بازان را با دقت و ظرافت خاصی تماشا می کنند. 

شاخه های مختلف رشته نمایشی :

فیگور

انفرادی

برنامه دو نفره

رقص

 

اسکیت سرعت(Speed skating):

اکثر اسکیت های سرعت دارای ۵ چرخ هستند و فقط در صورتی ۴ چرخ دارند که یا اسکیت باز دارای پای کوچکی باشد و یا بخواهد وزن اسکیت را کاهش دهد. همچنین چرخها دارای قطری بین ۷۶ تا ۸۲ میلیمتر یا بیشتر هستند. چکمه ها ساق کوتاهی دارند . و ترجیحاً از مواد سبک وزن مانند یک ماده ترموپلاستیک با قابلیت شکل گیری که بتوانند قالب پا را بگیرند ساخته می شوند و کسانی به این رشته رو می آورند که علاقمند به حرکات سرعتی و استقامتی هستند.

اسکیت اگرسیو (Aggressive skating):

این رشته مخصوص افرادی است که می خواهند هیجانی اسکیت کنند.

تاریخچه: اسکیت اگرسیو به صورت کلی در دهه ۸۰ میلادی شکل گرفت و از اولین و قدیمی­ترین اسکیترهای این سبک می­توان آرلو آیزنبرگ را نام برد. این رشته در آمریکا و کشورهای اروپایی به مرور شکل گرفت و به شکل امروزی در آمد.

قهرمانان ایران و جهان: این رشته سال­ها توسط عده­ای از جوانان ایرانی تمرین می­شد اما به صورت رسمی تقریبا ۴ سالی می­شود که افراد زیادی وارد آن شده­اند و تیم ملی ایران در دو دوره­ی آسیایی تایلند و ماکائو شرکت کرد. از لحاظ توان و تکنیکی اسکیترهای ایران بسیار پیشرفت کرده­اند و به طور کلی از تیم ملی سالهای گدشته بسیار حرفه­ای تر شده­اند. از قهرمانان این رشته در ایران می توان به داریو، شایان نجاتی، اردشیر قوانلوپور، شروین نجاتی، حسین سهرابی و ... اشاره کرد.

در دنیا اسکیترهای بسیاری وجود دارند که می­توان نام قهرمان را بر آنان گذاشت ولی معمولا آن­هایی که اسپانسرهای بزرگی دارند معروف­ترند. می­توان کسانی را یافت که بسیار قوی­تر عمل می­کنند اما نامشان زیاد شنیده نمی­شود. از اسکیترهای فوق ستاره­ی دنیا می­توان اشاره کرد به: کریس هفی، برایان آراگون، بیلی اونیل، موردا، الکس بروسکو، مونتری لیوینگستون، فرانکی مورالس، چز سندز، اریک بیلی، ویل گوردن، برایان شیما، جولیان باه، جف استاک ول، ماتیاس سیلهان، جروساک تسورن، دره پاول و ...

نوع و سبک مسابقات: اگرسیو معمولا در ۳ رشته­ی اصلی و یک رشته­ی فرعی دارای مسابقات می­باشد که به این صورت می­باشد:

پارک (در اسکیت پارک برگزار می­شود، در دو راند یک دقیقه­ای، از تمامی وسایل استفاده می­شود)

بست تریک (بر روی یک وسیله برگزار می­شود و تکنیکی­ترین و سخت­ترین حرکت نفر اول را مشخص می­کند)

ورت (در هف پایپ برگزار می­شود، در دو راند یک دقیقه­ای)

بیگ ایر (بر روی فان باکس برگزار می­شود و بلندترین پرش­ها نفرات اول تا سوم را مشخص می­کند)

سبک­های این رشته: سبک­های این رشته در واقع همان­هایی هستند که در مورد مسابقات بیان شد اما قسمتی نیز هم در مسابقات هم در کلا تمرینات این رشته وجود دارد که استریت نامیده می­شود و ورزشکاران بر روی ریل­ها یا لژهای خیابان­ها به اجرای تکنیک می­پردازند.

کفش­ها (اسکیت­ها): در این سبک اسکیت، اسکیت­ها باید بسیار مقاوم بوده و چرخ­ها نسبت به رشته­های دیگر کوچکتر می­باشد. فاصله دو چرخ وسط بیشتر بوده و در رشته­ی ورت از۴ چرخ استفاده می­شود چون بازیکن به سرعت و تعادل بالا نیاز دارد اما در سایر سبک­ها به جای چرخ­های وسط از آنتی راکر­ها استفاده می­شود.

مساحت استاندارد اسکیت پارک: معمولا اسکیت پارک­ها را در ابعاد گوناگون می­سازند و بستگی به وسایلی که قرار است قرار داده شود دارد.

وسایل استاندارد یک اسکیت پارک: وسایل زیادی می­توان در اسکیت پارک قرار داد و در ضمن می­توان هر وسیله را تغیراتی داد مثلا ریلی را با زاویه بسیار زیاد یا بسیار کم در شیبی قرار داد. در کل وسایل اسکیت پارک شامل ریل­ها در شیب یا بر روی زمین و غیره، باکس، کوارتر پایپ، هف پایپ، فان باکس و پرمید، رمپ، بار و ... می­باشد

لوازم ایمنی لازم: پرو اسکیترها (اسکیترهای حرفه­ای) از لوازم کم استفاده یا حتی بدون لوازم تمرین می­کنند اما در کل برای سر از هلمت مخصوص رشته­های اکستریم، مچ­بند، آرنج­بند، زانو­بند استفاده می­شود اما باید توجه کرد که لوازم ایمنی اگرسیو از لوازم ایمنی رایج در اسکیت، بزرگتر و مقاوم­تر و حتی با طراحی متفاوت­تری ساخته می­شود. همچنین شلوارک­هایی طراحی شده است که از قسمت­هایی نظیر استخوان دنبالچه، بیضه­ها و ماهیچه­های ران محافظت می­کنند.

شرکت­های مطرح در ساخت لوازم اسکیت اگرسیو: در کل از شرکت­های سازنده اسکیت، فریم، چرخ و ... اسکیت اگرسیو می­توان از شرکت­های زیر نام برد:

USD – Razors – Remz – Deshi – Valo – Kizer – 4x4 – Rollerblade – Roces – Eulogy – Xsjado - Under cover  …

اسکیت پارک­های تهران و ایران: در تهران غیر از زمین­هایی که رسیدگی نشد یا به عمد تخریب شد (مثلا پیست تابان در رسالت یا اسکیت پارکی که خود اسکیترها داخل یک استخر در شهرک آپادانا ساخته بودند)، باشگاه انقلاب، پیست اسکیت شتاب در گیشا، و در شهرک صدرا زمین­هایی برای این رشته ساخته شده است.  زمین­هایی نیز احتمالا در پارک آب و آتش و ورزشگاه آزادی ساخته خواهد شد.

در استان­های دیگر می­توان از زمین­های اسکیت تبریز، مشهد، کاشان، قم، یزد، اصفهان و کیش نام برد.

بهترین اسکیت پارک­های دنیا: معمولا کشورها و اسپانسرهای این رشته همواره به دنبال آن بوده­اند که زمین­های پیچیده­تر و فانتزی­تری طراحی کنند و در این زمینه می­توان به اسکیت پارک­های موجود در آمریکا، آلمان، فرانسه، هلند و ... اشاره کرد.

پیست های تمرینی و مسابقه ای : معمولا به دلیل آن که این رشته به همراه رشته ی اسکیت برد در کشورهای دیگر جا افتاده است ، زمین های بسیاری در اختیار اسکیترها قرار می گیرد ؛ عده ای پیچیده نیست و بعضی بسیار پیچیده است و مسابقات بزرگ در زمین های پیچیده برگزار می شود و در مواقعی مانند مسابقه ی ماکائو یا مسابقات وینتر کلش، زمینی برای مسابقه طراحی و ساخته می شود و بعد از مسابقه تغییر شکل یا به طور کلی تخریب می شود!

پوشش مخصوص: این سبک اسکیت دارای پوشش یا فرم خاص نمی­باشد و حتی در مسابقات رسمی نیز شرکت کنندگان با لباس­های انتخابی خود شرکت می­کنند . معمولا از لباس­هایی که گشادتر هستند استفاده می­شود زیرا اسکیتر نیاز به آزادی تمامی نقاط بدن خود دارد تا بتواند بیشترین میزان تعادل و هماهنگی بدن را داشته باشد.

جنس وسایل اسکیت پارک :

معمولا از چوب ، بتن و آهن استفاده می­شود . در بعضی از اسکیت پارک­ها نیز از پارکت استفاده می­شود.

اسکیت هاکی ( Hockey Skating):

 این رشته در سالهای اخیر بین ورزشکاران متداول شده و بسیاری از تولید کنندگان اسکیت ترجیح می دهند که بیشتر چرخهای هاکی تولید . این رشته به صورت تیمی انجام می شود و ورزشکار روی اسکیت هاکی همراه با چوب و توپ و تجهیزات ایمنی کامل به هاکی می پردازد . این نوع اسکیت ها دارای چرخهایی با قطر ۷۰ تا ۷۲ میلیمتر هستند که باعث پائین آوردن مرکز ثقل می شود و هر چقدر که مهارت یک هاکی باز بیشتر می شود توصیه می شود تا از چرخهای بزرگتری استفاده نماید.

فری استایل ( Free style skateing) :

 این رشته یکی از جدیدترین رشته های اسکیت است که با موانع انجام می شود.

رشته اسکیت برد ( board skating) : 

این رشته زیر شاخه اسکیت اینلاین محسوب نمیشود اما یکی از رشته های اسکیت است که با تخته انجام میشود این تخته نسبتاً بلند و پهن است که در قسمت زیر آن چهار چرخ قرار داده شده است ;دو چرخ در قسمت عقب و دو چرخ در قسمت جلو بنابراین اسکیت برد باز براحتی میتواند بر روی آن قرار بگیرد و تعادل خود را حفظ کند و این رشته  مانند اسکیت اگرسیو رشته پر هیجانی محسوب میشود و بیشتر در اسکیت پارک از آن استفاده می شود.

امیدوارم لذت برده باشید زیبا

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به رنگی رنگی می باشد